Gender and Design

Curriculum Vitae

Uta Brandes studied English language and literature, political sciences, sociology and psychology at the University of Hannover. She graduated with the Magister Artium (M.A.) in sociology and psychology in 1973. In 1983 she did her doctorate (Dr. Phil.).

Vocational stations were among others:

  • Scientifical collaborator at the psychological seminar at the University of Hannover
  • Vice-director of the research institute «Woman and society»
  • Senior Legal Secretary (leitende Ministerialrätin) and Head of Department at the hessian commisioner for women affairs, Wiesbaden
  • Conception and coordination of the Swiss Design Center, Langenthal
  • Director of the «Forum» of the Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn (Art and exhibition hall of the federal republic of Germany)

Selected bibliographies:

Uta Brandes/Rolf-Peter Baacke/Michael Erlhoff: Design als Gegenstand. Der neue Glanz der Dinge (Design as Object. The New Shine of Things), Berlin (Frölich & Kaufmann) 1983

Uta Brandes/Richard Bachinger/Michael Erlhoff (Hg. Ed.): Unternehmenskultur und Stammes-Kultur (Corporate Identity and Tribal Culture), Darmstadt (Verlag der Georg Büchner Buchhandlung) 1988

Uta Brandes: Dieter Rams, Designer. Die leise Ordnung der Dinge, Göttingen (Steidl) 1990

Uta Brandes: Rolf Fehlbaum, Vitra. Vom Umgang mit Design, Gegenwart und Ökonomie, Göttingen (Steidl) 1991

Uta Brandes: Hartmut Esslinger & frogdesign, Göttingen (Steidl) 1992

Uta Brandes: Ferdinand Alexander Porsche. Damit das Denken am Leben bleibt, Göttingen (Steidl) 1992

Uta Brandes: Richard Sapper – Werkzeuge für das Leben, Göttingen (Steidl) 1993

Uta Brandes: Andrea Branzi / Michele de Lucchi / Ettore Sottsass – Citizen Office, Göttingen (Steidl) 1994

Uta Brandes: Kurt Weidemann. Das Nachbild auf der Netzhaut, Göttingen (Steidl) 1996

Uta Brandes: Design ist keine Kunst. Kulturelle und technologische Implikationen der Formgebung, (Design is not Art. Cultural and Technological Implications of Design), Regensburg (Lindinger + Schmid) 1998

Uta Brandes/Michael Erlhoff/Claudia Neumann (Hg./Ed.): Design Calendar 1998-2002, Köln (DuMont) 1997 ff.

Uta Brandes: From Here to There. Maleness as a Fluctuating Gender. In: Material Man. Masculinity, Sexuality, Style, New York (Abrams) 2000

Uta Brandes: Vieni qui. In: 4:3 – 50 Years of Italian and German Design, Stuttgart (Hatje/Cantz) 2000

Uta Brandes e.a.: Alltäglich und medial: NID – Non Intentional Design. In: Umordnungen der Dinge (Rearrangement of Objects), Königstein 2000

Uta Brandes: Dazwischen. Design und Geschlecht (In Between: Design and Gender). In: Das undisziplinierte Geschlecht (The Undisciplined Sex) Opladen (Leske+Budrich) 2000

Uta Brandes: Die Digitalisierung des Büros (The Digitalisation of the Office). In: Der digitale Wahn (Digital Mania), Frankfurt/M. (Suhrkamp) 2001

Uta Brandes: Designing Gender: Das Drama der Geschlechter in Logo-Gestaltungen. In: Werbung, Mode und Design (Advertisement, Fashion and Design), Wiesbaden (Westdeutscher Verlag) 2001

Uta Brandes/Michael Erlhoff (Concept) for Raymond Loewy Foundation International (Hg./Ed.): St. Moritz Design Summit, Stuttgart (Arnoldsche) 2002

Uta Brandes: Gendered Products. In: Zeitschrift für Frauenforschung & Geschlechterstudien (Periodical for Women and Gender Studies), Bielefeld (Kleine) 2003.

Uta Brandes: Ge- und Mißbrauch. In: Design – ein Zwischenfall: Annäherung an Theorie und Praxis, Hochschule für Gestaltung und Kunst Zürich, Institut für Theorie der Gestaltung und Kunst, André Vladimr Heiz (Hg.) 2003

In preparation:

Uta Brandes: Artikel zum Stichwort »Kunst« (Essay on the term »Art«. In: Handbuch zur Frauen und Geschlechterforschung (Encyclopaedia of Women’s and Gender Research), Leverkusen (Leske + Budrich) 2003

Uta Brandes: androgyn – unisex – geschlechtslos: unscharfe Geschlechter (Androgynous – Unisex – No Sex: Blurred Fuzzy, Unsharp and Out of Focus Genders). In: Körpernah – körperfern – Modellierung des Weiblichen in der Mode (Body Distance. The Modelling of Femininity Through Fashion), Museum für Angewandte Kunst (Museum of Applied Arts) Köln (Cat.) 2003

Furthermore:

Regelmäßige Beiträge in Design-Magazinen, Zeitungen und Radiosendungen. Zahlreiche Einladungen zu Vorträgen, Moderationen und Vorlesungen in Deutschland, Schweiz, Österreich, Japan, Australien, Italien, Hong Kong.