Digital Open Learning Lab

Elisabeth Kaliva is the scientific lead of the Digital Open Learning Lab (DOLL) at the Köln International School of Design (KISD) of TH Köln. She is responsible for the further development and didactic application of the social learning environment »Spaces«. Since 2019, she has been part of the Data Literacy Initiative (DaLI) at the TH Köln, where she is involved in the conception, implementation and research of interdisciplinary learning settings that support the development of data literacy. She is also a lecturer in the Learning Lab at the University of Duisburg-Essen for the module “Digital Tools”. She has been Head of the Integrated Design Research Master’s programme at KISD since March 2024
After her diploma in computer science and her master’s degree in Educational Media at the University of Duisburg-Essen, Elisabeth Kaliva received her doctorate from Prof. Dr. Michael Kerres. Her dissertation examines the didactic implications of digital project-based learning scenarios. Elisabeth Kaliva has many years of experience in design education and social learning. Her research focuses on how digital innovations support and change social learning in higher education.

Kaliva E. (2023): »Digitale Lernräume für handlungsorientiertes (Selbst-)Lernen«. In Haberer, M., Günther, D., Köhler, J. (Hrsg.) (2023): (Selbst)Lernkompetenzen Studierender stärken: Unterstützungsangebote – Beratung – Lernräume. Sammelband zur Fachtagung „(Selbst)Lernunterstützung an Hochschulen – wieso nochmal?“. S. 87-92. URL: https://kluedo.ub.rptu.de/frontdoor/index/index/docId/7414

Kaliva E., Daniela Meinhardt (2021): »Creating Open Writing Spaces – Schreibräume partizipativ entwickeln und gestalten«. In: Freise, F., Schubert, M., Musumeci, L., Jacoby, M. (Hrsg.): Writing Spaces. Wissenschaftliches Schreiben zwischen und in den Disziplinen. Bielefeld. URL: http://u.wbv.de/9783763961740

Kaliva E., Susanne Glaeser (2021): »Kompetenzorientiertes Lernen in der Post-LMS-Ära«. eleed, Iss. 14, URL: https://eleed.campussource.de/archive/se2021/5276

Glaeser, S., Kaliva, E., Linnartz, D. (2018): »Die digitale Lehr- und Lerncommunity der TH Köln als strategischer Baustein für die studierendenzentrierte Lehre«. In. Barbara Getto, Patrick Hintze & Michael Kerres (Hrsg.) »Digitalisierung und Hochschulentwicklung. Proceedings zur 26. Tagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft e.V. mit elearn.nrw«.

Kaliva, E. (2016): »Industrie 4.0: eine Chance für offene und digitale Lernformen«. Beitrag zum Barcamp Weiterbildung 4.0

Kaliva, E. (2016). »Didaktische Implikationen des projektbasierten Lernens beim Einsatz von Social Learning Environments« (Dissertationsschrift). Glückstadt

Kaliva, E. (2009). »Personal Learning Environments in der Hochschullehre« (Masterthesis). Glückstadt

Kaliva, E., Schuhwerk, V. (2022): »Creating communities with WordPress multisite,«, Session Word­Camp Europe,  Porto, 3. Juni 2021

Kaliva, E.; (2021): »Agile, Competence-based Learning with User-co-created, Expandable Social Learning Environments,«, Discovery Demo  an der Online Educa Berlin, 2. Dezember 2021

Kaliva, E.; (2021): »Spaces an der Köln International School of Design KISD«, Vortrag Open Space: Hybride Potentiale nutzen – Lehre offnen und gestalten, an der TH Köln, 15. September 2021

Kaliva, E.; (2021): »Kompetenzorientiertes Lernen in Sozialen Lernumgebungen«, Vortrag HFH-Werkstattgespräche, an der Hamburger Fern-Hochschule, 14. Oktober 2021

Kaliva, E.; (2021): »Social Learning Environments: Spaces«, Vortrag  CampusSource Online-Workshop «Hochschul-IT in Corona-Zeiten« an der Ostfalia Hochschule, 25. Februar 2021

Kaliva, E.; (2020): »Digitale Lernräume für handlungsorientiertes (Selbst-)Lernen«, Vortrag Online-Fachtagung :»(Selbst)Lernunterstützung an Hochschulen – wieso nochmal?« an der Universität Kaiserslautern, 16. Oktober 2020

Kaliva, E.; Glaeser, S. (2020): »Kompetenzorientiertes Lernen in der Post-LMS-Ära«. Vortrag Online-Workshop: »Next Generation Learning Management System« ETH Zürich und Forschungsschwerpunkt D2L2 der FernUniversität in Hagen, 18. August 2020

Meinhard, D., Kaliva, E. (2019): »Creating Open Writing Spaces. Schreibräume partizipativ entwickeln und gestalten«, Vortrag Tagung »Writing Spaces« an der Universität Hamburg. 8. November 2019

Glaeser, S.; Kaliva, E.: (2019 ):  »Kompetenzorientiertes Lernen in Social Learning Environments (SLE)«. Vortrag während der Tagung des Projekt Nexus der Hochschulrektorenkonferenz HRK, TH Köln, 26. Februar 2019

Glaeser, S.; Kaliva, E.; Linnartz, D.: (2018 ):  »Die digitale Lehr- und Lerncommunity der TH Köln als strategischer Baustein für die studierendenzentrierte Lehre«. Vortrag während der Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft e.V.. »Digitalisierung: Motor der Hochschulentwicklung?«, Universität Duisburg Essen, 13. September 2018

Kaliva, E. (2017):  »Blended Learning Szenarien zur Unterstützung des projektbasierten Lernens in Designhochschulen: Anforderungen, Herausforderungen und Chancen«. (Eingeladener) Impulsvortrag zu  E-Learning in Kunst und Design im Rahmen eines Workshops des Netzwerks E-Learning NRW, Folkwang Universität der Künste Essen, 23. November 2017

Kaliva, E. (2017):  »Social Learning Environments in Design Education: Challenges of project-based learning in Communities of Inquiry«. (Abstract) Vortrag während der Digitally Engaged Learning conference »Teaching Making/Making Teaching«, University of the Arts London,  14. September 2017

Kaliva, E., Schütgens, R. (2017):  »Blended Learning Szenarien zur Unterstützung von Entwurfsprozessen. Studierendenzentrierte, selbstgesteuerte und aktive Lernformen an Kunst- und Designhochschulen«. (Abstract) Session während der Jahrestagung des Netzwerks E-Learning NRW zum Thema »Digitalisierung von Studium & Lehre«, Universität Duisburg Essen, 01. September 2017.

Kaliva, E. (2016):  »KISDspaces – Community of Inquiry
. Forschung über projektbasiertes Lernen«. (Abstract und Video) Vortrag während der KISDtalks«. Köln International School  of Design, 07. Juni 2016

Reviewer in the DIZH Innovation Programme of the Digitisation Initiative of Zurich Universities (DIZH), 2022

Reviewer in the programme “International Virtual Academic Collaboration (IVAC)”, German Academic Exchange Service (DAAD), 2021

Member of the teaching award jury “Spielend lernen?!”, TH Köln teaching award, 2019

Member of the Teaching Award Jury “SOCIAL Teaching and Learning”, Teaching Award TH Cologne, 2016

Since 2022 Head of the university-wide expertise circle “THspaces as a social interaction space” Centre for Teaching Development, TH Köln

2017 Member of the university-wide expert circle “Teaching and Learning Community of the TH Köln” Centre for Teaching Development, TH Köln

Member of the Study and Teaching Committee, the Research and Knowledge Transfer Committee and the Communication Committee of the Cologne International School of Design, TH Köln

»Digital Design Learning: Collaborative Processes« (KISDconference) (gemeinsam mit Daniela Meinhardt, Prof. Philipp Heidkamp), TH Köln, 12/2017

Professional career

since 2020 Member of the Data Literacy Initiative of the TH Köln

since 2021 Lecturer at the Learning Lab of the University of Duisburg-Essen, responsible for the module “Digital Tools”.

since 2019 scientific lead of the Digital Open Learning Lab at TH Köln

2007-2019 Blended Learning Advisor and project manager of the project “Blended Studies” at the Faculty of Cultural Studies of the TH Köln

since 02/2010 Managing Director causa formalis gmbh, agency for communication design, Cologne

2000 to 2010 Freelance consultant, designer and web developer for: causa formalis informationsdesign, Cologne and the German Childhood Cancer Foundation, Bonn. Worked for the following clients, among others: European Central Bank, German Childhood Cancer Foundation, Ministry of the Interior NRW, DGUV – German Social Accident Insurance, HRK – German Rectors’ Conference, …

1999 to 2000 Student assistant at the Fraunhofer Gesellschaft, Sankt Augustin

Studies

2015 Dr. phil. in October 2015 (magna cum laude) at the University of Duisburg-Essen.
Title of the dissertation: “Didactic implications of project-based learning in the use of social learning environments in higher education institutions”. Supervision by: Prof. Dr. Michael Kerres

2008 Master of Arts (M.A.) Educational Media in February 2008 at the University of Duisburg-Essen
Title of thesis: “Personal Learning Environments in Higher Education”.

2003 Dipl. Inf. at the Bonn-Rhein-Sieg University of Applied Sciences

Contact

Köln International School of Design
Ubierring 40
50678 Köln
Room 124

elisabeth.kaliva@th-koeln.de
+49(0)221 | 8275-3169